کیفیت نازل

مشکلی که دوستمان شجاع مطرح کرده انگیزه‌ی اصلی برای من شد که به این تالار بیایم. واقعاً این نوع اشتباه با عنوان دوره‌ی آموزشی مغایرت کامل دارد. ضمن این که، نثر مدرس این دوره کیفیت نازلی دارد. متن فاقد انسجام است و ترتیب واژگان جمله‌ها به گونه‌ای است که در روند خواندن متن دست‌انداز ایجاد می‌کند. کمی خلاقانه‌تر بنویسیم.

#آزمون#تفکر خلاق#مشکل

علی (امتیاز: ۱۸) -
۱۱ آذر ۱۳۹۲

درس دوم تفکر خلاق برای من ارسال شد. هنوز نیمی از مطلب را نخوانده‌ام، یاد ترجمه‌های شتابزده‌ی بازاری افتادم. چند نمونه:

در این درس و درس بعدی سعی می شود ابزارهایی برای دستیابی و تقویت تفکر خلاق ارائه شود. (دستیابی حرف اضافه‌ی "به" می‌خواهد)

این ابزارها براساس شیوه های تفکر طراحی شده اند و توسط عده زیادی مورد استفاده قرار گرفته اند. (روان‌ترش می‌شود: مورد استفاده‌ی عده‌ی زیادی قرار گرفته‌اند // یا:عده‌ی زیادی از آن‌ها استفاده کرده‌اند.)

در دنیای امروز برای همه افراد، خانواده ها، موسسات و... برای پیشرفت در برنامه های شخصی و کاری، بکارگیری از تمام قابلیت مغز لازم است. (دو تا "برای" جمله را نامفهوم کرده. به‌کارگیری حرف اضافه‌ی "از" نمی‌خواهد).

با افزایش ارزش و اهمیت خلاقیت، فرصتی برای همه فراهم می شود تا به دست آوردن مهارت های بیشتر در بکارگیری شیوه های خلاقانه به توانایی بیشتری دست یابند. ("با" جا افتاده: تا با به دست آوردن. در ضمن، برای پرهیز از درازگویی می‌شود به جای مصدر "به دست آوردن" تک‌کلمه‌ی "کسب" را گذاشت: تا با کسب مهارت‌های بیشتر در کاربست شیوه‌های خلاقانه توانایی‌های خود را افزایش دهند.)

عادات و روتین ممکن است به از بین رفتن و کشته شدن خلاقیت بی انجامد. مادامی که این اتفاق می افتد ذهن ما درگیر چالش نمی شود. (کشته شدن ترجمه‌ی مستقیم ازفعل kill است. kill معانی دیگری هم دارد که در این‌جور مواقعی به کار می‌آیند: تباه کردن/اتلاف کردن. در این‌جا می‌شد گفت: عادات و امور روزمره (روتین) منجر به از بین رفتن و اتلاف خلاقیت می‌شوند./ توضیح این که "ممکن است" ترجمه‌ی تحت‌الفظی may یا might است که در این‌گونه ساختارها اصلاً معنای احتمال و امکان نمی‌دهند. برای همین، در ترجمه به فارسی نباید آن‌ها را ترجمه کرد. منطق حکم می‌کند که عادت و کارهای تکراری باعث شوند که خلاقیت فرد ضایع شود. این‌جا دیگر صحبت از احتمال و امکان نیست، قطعاً این اتفاق می‌افتد.

قصه همچنان ادامه دارد...

2
0

علی (امتیاز: ۱۸) -
۱۱ آذر ۱۳۹۲

این‌قدر متن مشکل داره که نمی‌شه گیر نداد ;-)

فکر کنید و بعد به هر روش تصویری (که خود آن هم به پرورش خلاقیت کمک می کند) در غالب نمودار یا شکل اطلاعات، ایده ها و راه حل های مختلف را در ارتباط با مشکل مورد نظر قرار دهید. (فاعل کیه؟ فعل چیه؟ چی به چیه؟ // غالب نمودار یا قالب نمودار؟)

به فضایی که در آن کار و زندگی می کنید بی اهمیت نباشید. (پسرم به درست بی اهمیت نباش، با اهمیت باش! // شاید منظور بی‌تفاوت/بی‌اعتنا/بی‌توجه باشد، آره؟ // منظور از فضا محیط است دیگر، نه؟)

به محض اینکه این روند شروع شود ایده ها بروز می کنند.

زمان نوشتن لیست، وقت قضاوت و ارزیابی ایده ها نیست... (چه بانمک شده: زمان... وقت... نیست! منظور از "زمان" هنگام است)

.

.

.

دیگه خسته شدم. از خواندن درس دوم هم منصرف شدم.

2
0

شجاع (امتیاز: ۳۸) -
۱۱ آذر ۱۳۹۲

سلام علی، دوستِ ندیده. به این زودی خسته نشو. باهات موافقم که متن، سهل‌انگاری‌های نگارشی و تایپیِ زیادی داره و نیازمند اصلاح هستش. اما بنده محتوای درس رو (درس دوم) خیلی مفید و جالب ارزیابی می‌کنم که نباید به سادگی اونو از دست داد. مرسی از دقتت و امیدوارم درسنامه‌ای‌ها تذکراتت رو نادیده نگیرن و درس‌های بعدیِ این دوره رو خالی از غلط‌های املائی- انشائی دریافت کنیم.

3
0
علی (امتیاز: ۱۸) -
۱۲ آذر ۱۳۹۲

ممنونم شجاع. خسته که نشدم، ولی از این همه به قول تو "سهل انگاری" دلم گرفت. دلم گرفت که چقدر ما با زبان فارسی بیگانه شدیم.

از نکات آموزنده‌ی درس دوم استفاده بردم و قطعاً این دوره را تا آخر ادامه می‌دم.

 

0
0

علی (امتیاز: ۱۸) -
۷ دی ۱۳۹۲

کلاً موفقیت در آزمون‌های دوره‌ی تفکر خلاق خیلی سخته؛ از بس که سؤال‌ها افتضاح طراحی شده‌اند و جواب‌ها افتضاح‌تر. پیشنهادم به درسنامه اینه که وقتی آزمون چهارگزینه‌ای این قدر آبکی از آب درمی‌‌آید، سؤال‌های سه‌گزینه‌ای یا حتا دوگزینه‌ای طراحی کنند. چه اصراری به چهارگزینه بودن است؟!

1
0

امان (امتیاز: ۲۹) -
۸ دی ۱۳۹۲

این دوره ، دوره بسیار خوب و مفیدیه برای اشخاصی که میخوان به نوعی با تغییر روش فکر کردن روش زندگیشون رو عوض کنند و حتی بسیار مناسبه برای کسایی که با این نوع نگرش آشنا نیستند . اما به قول شما متن دوره خیلی خوب و روان نیست ، اما خوب من نیمه پر لیوان رو میبینم و میگم میشه نکات مثبتش رو برداشت کرد و البته این توجیهی بر نگفتن ایرادها نیست که گفتن این ایرادها درس نامه رو بهتر و بهتر میکنه .
ممنون از شما دوستان خوب و خیلی ممنون از درسنامه خوب

2
0
علی (امتیاز: ۱۸) -
۲۴ دی ۱۳۹۲

حرف شما کاملاً متین و صحیح است. برای همین من این دوره را ادامه دادم، چون بالاخره چیز زیادی یاد می‌گیرم. البته انتقاد باعث بهتر شدن وضعیت و درست شدن اشتباه‌ها می‌شود.

خوشبختانه درس هفتم درسنامه از بنیاد با درس‌های قبل فرق می‌کند. اصلاً مشکلات و ایرادات فارسی‌نویسی درس‌های قبل را ندارد و زبان آن زنده‌تره و نزدیک‌تر به خواننده است. ممنون از درسنامه.

1
0